Leestijd: 3 minuten


De scholen zijn weer begonnen en iedereen komt terug van een lange periode van thuis onderwijs, kleine klassen en zomervakantie. Waar je eerst met de klas via teams, facetime of zoom contact met elkaar zocht, gaan we nu weer met de hele klas het schooljaar starten. Dat zal even wennen zijn voor een aantal en daarom is het goed om stil te staan bij dit moment en gebruik te maken van de eerste weken om aan groepsvorming te werken.

Wat kun je verwachten?

Aan het begin van een schooljaar zijn er veel kinderen die nog even de kat uit de boom kijken; wat wordt er dit schooljaar van mij verwacht en hoe is mijn klas nu? Geniet van deze weken, want voor je het weet is iedereen weer gewend en ontstaan er vanzelf weer onrustige periodes.

Hoe pak je deze periode aan?

De eerste weken van een schooljaar zijn alles bepalend voor de groepsvorming van een klas. Iedereen is zijn positie opnieuw aan het ontdekken in de klas en zoekende naar zijn plek. Als leerkracht kan jij echt het verschil maken hoe een klas zich gaat vormen en hoe leerlingen met elkaar om gaan. Allereerst ben je zelf het wandelende voorbeeld. Ik zeg altijd: “Je bent een spiegel voor je eigen klas” Hoe jij je gedraagt en hoe jij met de leerlingen om gaat, dat krijg je van ze terug. Door de eerste weken van het schooljaar te investeren in elkaar, zal je zien dat je daar de rest van het schooljaar plezier van hebt. Laat die methodes nog even voor wat ze zijn. Besteed aandacht in wie de leerlingen zijn en wat zij belangrijk vinden voor dat schooljaar. Wat willen zij graag leren? Waar liggen hun interesses?

Iets mee nemen van thuis:

Laat de leerlingen de eerste schoolweek iets mee nemen van thuis. Iets wat heel belangrijk voor hun is. Dat kan een foto, een beeldje, een knuffel of misschien wel een boek zijn. Laat de leerling vertellen over het voorwerp en zet het daarna met alle andere spullen van de leerlingen als een soort tentoonstelling in de klas. Als schrijf/ teken opdracht (ligt aan de leeftijd natuurlijk) laat je de kinderen op papier zetten wat het voorwerp is en waarom het zo belangrijk is.

Regels van de klas:

Om leerlingen meer eigen verantwoordelijkheid te laten geven en onderdeel te laten zijn van de klas, is het een leuke opdracht om in de eerste week met de leerlingen te bepalen, wat de regels van de klas moeten worden. Geef de leerlingen allemaal een aantal post-its (2 verschillende kleuren). In de klas hang je 2 posters op: Poster 1: Dit wil ik graag in de klas Poster 2: Dit mag echt niet.

 

De leerlingen schrijven/ tekenen op hun post-it blaadjes wat zij belangrijk vinden en hangen dat op de poster. Als iedereen klaar is worden de post-its voorgelezen en een top 5 gemaakt van de belangrijkste regels. De regels worden, door de leerlingen, groot uitgewerkt op een mooie versierde poster en in de klas opgehangen. Het hele jaar kan je nu terug verwijzen naar deze regels en hier met leerlingen over in gesprek gaan.

 

Dit zijn 2 voorbeelden van activiteiten die je met een klas kan doen. Maar het internet staat vol met ideeën, dus kijk goed wat bij jou en je klas past. Het maakt eigenlijk niet uit welke opdracht je met de klas gaat doen, zolang je maar aandacht en tijd investeert in de klas. De klas moet voelen dat jij er voor hun bent en dat zij er echt toe doen. De leerkracht kan dus echt het verschil maken.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


Start een andere vergelijking